18. Effektek használata

Ezen az oldalon két féle effektet fogok leírni.

Hangszerekhez használható effektek

A hangszerek hangját mára letisztultan, tipikus effektekkel szokás ellátni. Ezzel kapcsolatban korábban itt részletesen leírtam, hogy milyen effektek mit valósítanak meg, hogyan érdemes használni őket. Most csak felsorolásszerűen a leggyakoribb effekteket leírom:

  • Zajzár - Minden hangszer hazsnálatakor keletkeznek a zenéhez nem tartozó értelmezhetetlen hangok, amelykenek az összefoglaló neve a zaj. Ha szerencsénk van, akkor ezek halkabbak, mint az értelmezhető zenei hangok. A zajzár a bejövő jel hangerejéből megállapítja, hogy az zaj vagy zenei hang-e és a halk zajokat nem engedi tovább, míg a zenei hangokat igen. Ha a zajzár vágási szintje túl magas, akkor a játszott hangok furcsán indulhatnak és halkulhatnak el. Ha túl alacsony a szint, akkor pedig zajos marad a felvétel.
  • Kompresszor - A hangszer dinamikáját összenyomja, azaz a hangosabb részek nem lesznek túl hangosak, a halkabb részek pedig bizonyos mértékig hangosabbakká válnak. Akkordkíséreteknél lehet gitáron, vagy basszusgitárokon használni. A gitár hanja jellgetelenné válik és eltűnnek a tranziensek.
  • Limiter - Hasonlít a kompresszorhoz, de a halkabb részek nem válnak hangosabbakká, hanem a túl hangos részek hangerejét fogja vissza, így a hangrendszer további részei nem lesznek túlvezérelve. A masterelésnél használják
  • Torzító (overdrive, distortion, fuzz, stb...) - A bejövő jelet egy elektronika limitálja, vagyia a jel csúccsait levágja.A hang tipikus torzított hang lesz, sok felharmonikussal, magas hanggal. Régen a hatást az erősítő rendszer túlvezérlésével oldották meg. A blues zenében kevesebb torzítást használnak, ha akkord kíséret van kevesebb torzítást használnak, ha a gitárosok kvinteket fognak, akkor többet, ízlés szerint. Kompresszort és torzítót együtt használni nem illik, nem szabad. A modern rock zenében és válfajaiban több torzítást használnak. Más hangszer (basszusgitár, elektromos zongora, ének) esetén a torzítók különböző válfajai színesítésnek használandók.A torzítással a felvételeken óvatosan kell bánni, mert az így felvett anyag nehezebben szerkeszthető, hiszen a zajok is felerősödnek és torzítva belekerülnek a zenei anyagba.
  • Choir (Kórus) - Olyan effekt, amely a zenének egyfajta lebegést ad. Ezt úgy teszi, hogy a bejövő hanghoz hozzáadja kicsit késleltetve a korábban bejövő hangot. A késleltetés mértékét ütemesen változtatja. A késleltetés idje néhány század másodperc. Akkordszedésnél, lágyabb dallamoknál érdemes használni. Szólógitár, kísérő gitár, basszusgitár, zongora, billentyűs hangszerek, akusztikus, fúvós hangszerek esetén is használható, van értelme. A hangszer hangjában a magas hangok aránya csökkenni fog.
  • Phaser - Hasonlít a kórushoz, de erőteljesebb, jellegzetesebb effekt. A visszairányított jel fázisát is módosítják, illetve különböző szűrőkön engedik át. Ritkán érdemes használni. Főleg akkor, ha egy zenei részletben egy motívumot furcsává, nem megszokottá akarunk tenni.
  • Wah (automata Wah) - Ez az effekt egy olyan szűrőn alapul, amelyet egy pedál segítségével (=Wah) játék közben a zenész a lábával állít. Állítás közben a szűrő frekvenciája változik és ettől lesz "hápogás" a hangzás. Az automata Wah a bejövő hang hangosságának függvényében változtatja a szűrő frekvenciáját. Ritkán használandó, gitárszólóknál, rézfúvósoknál, néha basszusgitároknál esetleg gitárkíséreteknél.
  • Delay (Visszhang) - A bejövő jelhez halkabban hozzákeverik a korábban játszott hangot késleltetve, és az így kapott eredményt megint hozzákeverik a bejövő hanghoz. A késleltetés mértéke 0,1 - 2 másodperc is lehet. A visszhang használatakor a késleltetés mértékét érdemes a zene üteméhez igazítani.
  • Zengetés (Reverb) - Hasonló a visszhanghoz, de a visszaküldött, késleltetett hang késleltetése kicsit véletlenszerű és általában rövid, 0,05 - 0,1 másodperc. Ilyenkor az ember egy kisebb vagy nagyobb szobában, teremben érzi magát, ahol különböző bútorok, falak vannak különböző távolságokban.
  • A visszhang és / Zengetésnél az alábbiakat érdemes figyelembe venni: A lassú számokhoz érdemes hosszabb késleltetést tenni! A gyors számokhoz rövidebb késleltetési idő kell. A késleltetés hangszíne esetén a magas hangok visszatérése esetén idegenszerű lesz a hang. Ha túl nagy a visszhang szintje, akkor a fül elveszti a tér érzékelését.

Megjegyzések

  • A fenti felsorolás körülbelül azt a sorrendet is megadja, amilyen sorrendbe egy hangláncba ezeket az eszközöket be szokás kötni.
  • Több effekt együttes használatát általában kerülni kell, mert a zenei hangok zavarosakká, értelmezhetetlenekké válnak.
  • Korábban írtam, hogy a kompresszor + torzító kerülendő.
  • Delay + Reverb egyszerre kerülendő...

Zajok, előre felvett hanganyagok

Néha szükségessé válik a zenéhez hozzákeverni a természetből felvett zajokat, hangokat. Két megoldás van.

Az ember kimegy a természetbe, megkeresi az adott hangforrást és a lehető legjobb kondenzátor mikrofonnal felveszi. sztereoban, azaz két mikrofont kell használni. A mikrofonokat pedig úgy helyezzük el, mint az ember két füle. Azért kondenzátor mikrofont használjunk, mert annak a magas átvitele jobb, mint a dinamikusaké, és a távolabbi hangok is jobban megjelennek. Gyakran nem lehet megfelelő hangforrást találni, vagy a felvétel torz lesz, nem lesz tere, sok egyéb probléma lehet stb...

A másik lehetőség az, hogy az interneten vadászunk le a megfelelő témában zajokat, hangokat. Szerencsére vannak az interneten különböző ingyenesen elérhető hang adatbázisok, ahol tematikusan lehet találni hang fájlokat.A gond az, hogy ezek utólag visszahallgathatók lesznek, esetleg nem eléggé specifikusak.

Amikor erre volt szükségem, azt tettem, hogy a témába vágóan több hangfájlt kerestem és azokat úgy összekevertem, hogy az eredmény sem az egyik sem a másikkal ne egyezzen meg. A lényeg az, hogy a fájlok sztereo jellegét mindenképpen meg kell őrizni, mert az ad teret a fájloknak és a térben további odaillő zajokat érdemes bekeverni.

A legutolsó alkalommal egy kocsmai hangulatra volt szükségem és ezért egy ír és egy lengyel kocsma hangját, egy felvett üvegcsörömpölést és eldőlő üvegek hangját kevertem össze. Az eredmény egy mozgalmas kocsmai hangulat lett, de nem hallatszik ki az eredeti felvétel jól, így új keletkezett.