04. A csapat szereplői

A projekt megvalósításához szükségesek olyan emberek, akik bizonyos szerepeket elvállalnak, mert ezek a szerepek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy a zenekar sikeres legyen. A projektekben a demokrácia csak bizonyos szintig működik. Ezekben az ügyekben a projekt tagjainak konzultációs lehetőségei vannak, de a szerepet elvállaló ember dönt a megfelelő  kérdésekben. Egy személy több szerepet is elvállalhat és a projekt tagjai gyakran csak egy szerepet vállalnak.

Zeneszerző - zenei rendező

Ha a projekt nem mások számait játssza, akkor fontos, hogy legyen olyan személy, aki zenét szerez. A zeneszerző olyan számokat ír, amelyek a célnak megfelelő stílusban születnek. Olyan számokat ír, amely az énekes hangterjedelmének, hangszínének megfelelő. Olyan számokat ír, amelyet a zenekar tagjai biztonságosan el tudnak játszani. Lehet, hogy ő egy kiváló, átlagon felüli képességekkel bíró zenész, de ismernie kell a többiek képességét is. Tapasztalataim szerint a zeneszerzéshez nem elég egy bedobott riff, vagy három hang. Néha működik az is, hogy a zenekar hozzáteszi a többi dolgot, de az a jó, ha a zeneszerző a próbákra pontos utasításokkal megy és megmondja az egyes zenészeknek, hogy mit is kellene játszaniuk. Az sem baj, ha demót készít, ahol minden szólam megszólal. A zenekar úgyis átformálja a saját képére majd a zenét. Például az Aerosmith, mivel egy időben kiégett az egész csapat, néhány számukat profi zeneszerzőkkel íratták meg. Ilyen számokat is lehet hallani például a Get a Grip című lemezükön.

Szövegíró

A szövegírónak az énekessel kell a legszorosabban együttműködnie, mert az énekes lesz az, aki a szövegben lévő gondolatokat megjeleníti. Az énekesnek és a projekt tagjainak egyet kell értenie a szövegben megjelenő gondolatokkal, mert mindenkinek képviselnie kell azokat a gondolatokat, amelyek a szövegben megfogalmazódnak. A szövegek témájának illeszkednie kell a célközönség életébe, hogy a közönség azonosulni tudjon a számok mondanivalójával. A szöveg nyelvezetének is illeszkednie kell a célközönség elvárásaihoz. Nem lehet egy heavy metal közönségnek filozófiai eszmefuttatásokat leírni és tudományos kifejezéseket használni.

A szövegíró tulajdonképpen egy alkalmazott költő. A normális számoknak vannak rímjeik, van dallamuk, van ritmusuk. A szövegírónak a ritmika, a ritmus, a rímek világában otthon kell lennie.

Fontos, hogy a szövegíró a zeneszerzővel rendszeresen kommunikáljon, mert a zene dallamához, ritmikájához a szövegnek illenie kell. Gyakran lehet hallani olyan számokat, amikor a magyar nyelv szabályait, ritmusát kifacsarják, hogy hozzáigazítsák a szám dallamához. Ez furcsa lesz és rossz szöveg születik belőle. A hallgató ösztönösen érzi majd, hogy nem odavaló.

Zenész

Ő az, aki felmegy a színpadra és a megfelelő szinten, stílusban eljátssza a számokat. Kihagyhatatlan, bár vannak olyan projektek - mulatós zenék, egyes kocsmai zenék - ahol a zenészeket egy zenei alap helyettesíti, amit korábban felvettek egy stúdióban. Ezt hívják playback-nek és a költségek csökkentésének gyakori módja. Eléggé gusztustalan mód.

Menedzser - Szervező - Koncertszervező

A menedzser a projekt célja érdekében dolgozik. A zenekar működése logisztika is. Meg kell szervezni a próbákat. Meg kell szervezni azt, hogy a próbákon mivel foglalkozik a zenekar. Meg kell szervezni a fellépéseket. Fel kell kutatnia a fellépési lehetőségeket és el kell döntenie, hogy a lehetőségek közül melyiket válassza a zenekar. El kell dönteni, hogy egy fellépést ingyen elvállal-e a projekt, vagy mekkora gázsit kér, milyen szolgáltatásokat vár a szervezőtől. A szervező feladata az is, hogy nyilvános megjelenéseket szervezzen, ahol a zenekar dedikál, fotózkodik, idióta TV műsorokban lép fel, azaz reklámozza önmagát. Ő mondja meg azt is, hogy milyen helyekre mehet, vagy nem mehet a zenekar. Ő az, aki a nem zenészek munkáját összehangolja. Mivel egy komolyabb projekt gazdasági vállalkozás egyben, ezért ilyen területen is otthon kell lennie. Ez sok egyeztetést igényel. Egy komolyabb produkciónál a menedzsment akár 5-10 embert is jelenhet, akiknek van egy főnökük.

A menedzser meglehetősen hálátlan feladat, mert a sikereket a zenészek aratják le, ők állnak a reflektorfényben, a menedzsment tagjai a háttérben állnak és gyakran őket okolják az esetleges kudarcokért. Egy komolyabb produkció esetén a menedzsment feladatokért külön fizetés, díjazás, stb.. jár, amit a zenészek a produkcióból kapott bevételből, vagy a lemezekből bejövő jogdíjakból adnak át.

Technikai háttér

Fontos, hogy egy produkciónak legyen technikai háttere. Általában, de nem mindig a zenészeknek van saját hangszerük, a megszólaláshoz szükséges berendezéseik, de a projekteknek nem szokott lenni saját hangosító berendezésük, mert annak a költsége olyan nagy, hogy hobbiból a pincében tartani nagy megterhelés. A produkció sikere nagyban függ attól, hogy a próbákon és a fellépéseken van-e megfelelő színpad, hangosítás, fény, és egyéb kellékek, hogy a produkció színpadra tudjon állni. Gyakori, hogy a különböző fellépéseken a helyben megszervezett hangosítást, fényt kell használni. Igaz, hogy általában az ilyen helyeken  van helyi technikai személyzet, amely jó esetben tudja a dolgát, de a produkció speciális igényeit nem ismeri, esetleg nem is érdekli. Érdemes tehát alkalmazni egy-két olyan technikust, akik ismerik a a repertoárt, a zenészek előadói manírjait, a számokat és akár a saját, akár a helyi technika felhasználásakor odaülnek a keverőpulthoz, a fényberendezéshez.

A technikai háttérhez tartozik még a szállítás. Ha távolabbra kell menni fellépésre érdemes egy kisebb buszt bérelni, esetleg ha sokszor van rá szükség, akkor vásárolni, amellyel a produkció tagjai gazdaságosan a fellépések helyszínére tudnak utazni. Érdemes az ilyen buszokhoz külön sofőrt, esetleg a technikai személyzet egyik tagját alkalmazni, mert a fellépésre a zenekar tagjainak csúcsformában kell lenniük a fellépéskor és ha lejöttek a színpadról biztonságosan haza is kell érniük.

Ugyanígy a hangszereket, a hangosítással, a jelmezekkel és egyéb kellékekkel kapcsolatos dolgokat is el kell szállítani a fellépés helyszínére.

Stylist

A show biznisz egyik fontos kelléke a látvány. Ez teljesen más műfaj, mint a zene, ezért érdemes komolyabb produkció esetén olyan vizuális embereket alkalmazni, akik a produkció stílusához, a célközönséghez igazítva alakítják a résztvevők kinézetét. Nyilvánvaló, hogy ezeknek az embereknek nem kell állandóan a produkció tagjainak a nyomában loholniuk, de alkalmanként tanácsot, javaslatot kell adniuk, hogy milyen ruhában lépjenek fel a tagok. Különösen fontosabb média megjelenéskor, TV, rádiófelvételen, videoklip felvételén érdemes alkalmazni ilyen embert, mert fel tudja dobni a produkciót.