06. Konfliktusok a produkción belül

Az intenzív együttlét

A sok közös munka törvényszerűen minden csapatban előbb-utóbb konfliktusokhoz vezet. Minél intenzívebb a közös együttlét, minél több időt töltenek egymással a produkció tagjai, annál gyakrabbak és mélyebbek a konfliktusok. Az időhiány, a frusztráció, a megfelelési kényszer, a stressz, a fáradtság, az összezártság, a külső kapcsolatok hiánya, a komfortosság érzésének hiánya mindegyik olyan ok, ami miatt a produkció tagjai között ilyen olyan konfliktusok adódhatnak.

Ennek a fajta oknak a megoldása a legegyszerűbb. A közös munkában időnként szüneteket kell tartani. Ki lehet tűzni célokat, időpontokat, elérendő mérföldköveket és ezekre kell gyúrni intenzíven, míg máskor mással is kell foglalkozni, magánéletet hagyni a zenekar tagjainak. Gyakori, hogy az intenzív munka miatt barátságok szövődnek, a tagok között, de ez természetes, ugyanakkor nem szabad ok nélkül összekényszeríteni a csapatot. Időnként érdemes egy-egy megbeszélést, próbát tartani szintentartási célból, de egyébként ha nem kell, akkor nem muszáj.

Egy tag ki akar válni a produkcióból

Előfordul, hogy egyik másik tag már ki akar szállnia produkcióból. A szándék mögött gyakran a sikertelenség, a célok megváltozása, magánéleti változások, a költségek növekedése vagy egyéb külső körülmény állhat.

Tisztességesen jár el a tag, hogy amikor felmerülnek a problémáit elmondja a többieknek és nem próbál összeesküvéseket, klikkeket szervezni a többiek ellen. Ilyenkor a többi tag bölcsességén és a csoport összetartó erején, és egyéb kapcsolatain is múlhat, hogy elválás lesz-e a vége. Ha a szándékot külső, megváltoztathatatlan körülmény okozza, akkor az elválás előbb-utóbb létrejön.

A csapat tagjai tisztességesen járnak el, hogyha megértéssel engedik el a kiválni akaró zenészt és a kiválni akaró tag is ad lehetőséget az átmenetre, vagyis egy megfelelő határnapot biztosít arra, hogy a helyettesét megtalálják.

Egy tagot ki akarnak rúgni a csapatból

Az Aerosmith könyvben leírták, hogy az eredeti gitáros Joe Perry helyett egy másik gitárost szerződtettek, mert egy időben Perry annyit drogozott, hogy nem volt képes helytállni a produkcióban. Ez csak egy ok.

Millió oka lehet annak, hogy egy zenekar ki akarja rakni egy tagját a csapatból. Mivel a show-biznisz rengeteg stresszel jár, ezért a tagok viselkedése megváltozhat. A teljesítményük lecsökkenhet, és hátráltathatják is a zenekart. Ha régi csapattagról van szó ez akár a zenekar jellegét is megváltoztathatja. Elmondható, hogy nélkülözhetetlen ember nincsen itt sem, mint a munka világában máshol sem, ugyanakkor egy produkció alapjaiban megváltozhat, hogyha egyik másik tag kiszáll, kiválik, kirúgják. Egy produkció sikere általában két-három emberen múlik maximum. Ha egy zenekar énekes frontembere eltávozik, nehéz lehet találni helyette hasonló képességűt. Ugyanez igaz a zeneszerző hangszeresekre is. Minél több olyan funkciót töltött be a tag azok közül, amiket korábban felsoroltam, annál nehezebb megfelelőt találni a helyére.

Jól meg kell gondolni, hogy a projekt meg akar-e válni egyik tagjától, mert gyakran fél-egy évre is visszavetheti a produkciót a tag kiválása.

Ha lehetséges, akkor meg kell találni a kirúgás okát, megszüntetni, esetleg átrendezni a sorokat, a feladatokat átadni másnak.

Az Aerosmith felvett a gitáros helyett másikat, majd miután Joe Perry pár év múlva kigyógyult a drogból, visszavette, amit a közönség is hálásan fogadott.

A célok megváltozása

Előfordul, hogy egy zenész ízlése, érdeklődése megváltozik, már nem akarja azt a zenét játszani, amiket korábban a többiekkel sokszor előadott. Ilyen volt a Beatles is. Ha a zenekar meghatározó embere vagy emberei akarnak változtatni, akkor nyilván a többieknek el kell döntenie, hogy a változást elfogadják-e. Ha nem fogadják el a többiek, akkor a zenekar, a produkció felbomlik, vagy legalábbis a tagok átrendeződése jön létre.

Ha a változást nem meghatározó tag szeretné általában ő lesz az, aki kiválik a produkcióból, ahogyan azt korábban leírtam.

Mindenesetre, amikor felmerül ez a konfliktus, tisztázni kell az álláspontokat, hogy az esetleges folytatás ne legyen lehetetlen.