Hápogó - wah effekt

Ez az effekt azon alapul, hogy a hangszer bejövő hangját egy keskeny sávú szűrőn vezetjük át, vagyis egy tartományban kiemeli a hangszer hangját. A wah effektpedálok szokott lenni egy "gázpedál", aminek használatával ki- és be lehet kapcsolni a pedált, illetve a kiemelési frekcenciát lehet módosítani 200 és 2500 Hz között. Jimi Hendrix és Stevie Ray Vaughan használta gyakran ezt a hangzást.

Hasonló hatást lehet elérni vele, mint amikor a trombitán játszó zenész egy kis sapkával lefojtja a kijövő hangot.

Ugyanezen az elven működnek az auto-Wah pedálok. Ebben az esetben előre beállított ritmusban módosítja az átvitelt az elektronika.

Frank Zappa elszeretettel használta a Touch-Wah effektet. Ekkor a hangerőtől függ a kiemelési frekvencia. Két eset lehetséges. Vagy a hang kezdeténél indul a mély tartományból a hang, a felfutással végigsöpör, majd a lecsengéssel visszatér az alsó tartományba vagy fordítva.

A Wah pedált a kórus után, szokás tenni, mivel meglehetősen erőteljesen módosítja a hangzást. Ritmusgitárosok kíséret esetén például funky zenében. Egyes szólógitárosok szóló közben szokták használni.

Ha a kiemelés intenzitását lecsökkenjük, akkor finomabb hatást is el lehet vele érni.

Az alábbi képen egy hagyopmányos, klasszikus wah pedál látható: Cry baby

Cry baby wah pedál

Basszusgitárosok is használhatják ezt a bass wah pedált, hogyha a ritmust ki szeretnék emelni vagy szóló közben. Például a korai Yes lemezeken használta a basszusgitáros többször is.

Baaszus wah pedál