Audi A4 motorhiba és javítása

A hibajelenség

A nyáron a jó öreg (2000-es) Audi A4-es benzines autóm motorja elkezdett furcsán viselkedni. Hidegen rögtön, gond nélkül elindult, majd kb. 40 C-fokra melegedve elkezdett rángatni, füstölt és nem ment, csak padlógázzal. amikor azonban felmelegedett 70-80 fokra a járása 'kisimult' és attól kezdve már probléma nélkül ment.

Mi történt a javítása érdekében?

Elsősorban a szokásos köröket futották meg vele a szervízben. Kicserélték

  • a gyújtógyertyákat,
  • a gyújtókábeleket,
  • a gyújtótrafót.
  • Szétszedték az un. EGR szelepet - amely a beszívott és a kipufogott gáz arányát szabályozza környzetvédelmi okokból - és kitisztították.
  • Megnézték, hogy nem szív-e fals levegőt a motor - egy kicsit, de nem számottevően.
  • Megnézték, hogy az üzemanyag ellátása megfelelő-e - igen

Mivrel az események még meleg időben, nyáron kezdődtek, ezért ezek úgy tűni, hogy meghozták az eredményt. Mivel abban az időben gyorsan melegedtek a napok, a rángatási időszak rövid volt, de megmaradt és ahogyan késő ősz lett, visszajött, sokkal erősebben. Majdnem végig rángatott az autó, ahogyan eljutottam a munkahelyig. A fogyasztása persze az egekben. Érdekes módon akkor még a langyos időszakban is ment, ha tapostam a gázt, de azért ki-kihagyott.

  • A második menetben lambdaszonda lett cserélve. A lamdbaszonda a motor működésének szabálytalansága esetén jelzi a fedélzeti számítógépnek a kupufogógáz összetételét. Hibás értéket mutathat, ha elromlik, illetve ha a motor működésével van baj - nem változott semmi.
  • Szétszedték a motor tetejét és megmérték a hengerekben lévő kompressziót - normális volt.

Semmi eredmény. Az kiderült, hogy a két szélső henger, a kettes és a négyes nem megy langyosan, melegen viszont már jár.

Megoldás

Az egyik szerelő működés közben megrángatta a kábelkötegeket és egyszer csak a nem járó hengerek beindultak. Kiderült, hogy a kábelkötegek egyik csatlakozójánál a 20 éves autóban a korrózió olyan átmeneti ellenállást okozott, hogy nem volt gyújtás a megadott hengerekben. A csatlakozó széthúzása, az érintkezők tisztítása, és egy kis kontakt spray után hibátlanul ment az autó.