01a A hangosítás akusztikai tervezése

A koncerthelyszínek különböző mértékben alkalmasak akusztikai szempontból egy rendezvény megtartására. A színháztermek és eredendően koncertezésre tervezett épületek tökéletesen behangosíthatók. A szabadtéri rendezvények tipikusan jól behangosíthatók, de sportcsarnokok, üres raktárépületek, éttermek, illetve nem koncert céljára épült egyéb épületek helyiségei nehéz feladatnak bizonyulhatnak.

A koncertek előtt a hangosítással foglalkozó csapatnak meg kell ismerkednie a koncert helyszínével és akusztikailag meg kell terveznie a hangosítást.

A cél az, hogy vendégek a vendégtér minden pontján azonos, jó minőségű hangot halljanak, illetve a fellépő zenészek jól hallják magukat és társaikat a színpadon.

A problémát az alábbiak okozzák:

  1. A nagy térben elég nagy hangerőt biztosító hangrendszerre van szükség. 

  2. Ha a helyiséget nem koncertek céljára tervezték, akkor lehetnek nagy sima falfelületek, amelyek a színpaddal szemközt elhelyezkedve visszaverik a hangot. Ez a hallgatók esetén kb. 0.1-0.4 sec késleltetésű visszhangot eredményezhet (A hang terjedési sebessége levegőben 330 m/s ha a színpadtól 50 méterre van a visszaverő felület, akkor a 100 métert kb 100/330 sec alatt teszi meg a hang. Ez ilyen késleltetésű visszhangnak felel meg. Ez már zavaró.

  3. A terem méreteitől és a helyiségben lévő falak borításától függően lehetnek olyan frekvenciák, amelyeket a terem kiemel vagy elnyel. A nagy méretű üvegfalak a közép és mély hangokat elnyelik.

  4. Bántó rezonanciák alakulhatnak ki a mély és közepese hangmagasságoknál az üvegfalakon, illetve egyes nyílászárókon.

  5. A közönség - az emberi testek - általában a magas hangokat elnyeli.

Mi a megoldás?

  1. Ténylegesen olyan hangerőt kell biztosítani, amely a hátsó sorokban lévőknek is megfelelő hangminőséget biztosít. A hagyományos hangosító rendszerek - amikor a színpad két oldalán van egy-egy nagy torony azt eredményezi, hogy a hangfalak közelében elviselhetetlenül hangos lesz a zene, távol pedig már halk. Az utóbbi időben magasan lévő konzolokra húznak fel hangládákat a színpad fölé vagy nagy szabad területeken ugyanígy magas konzolokra plusz hangfalakat építenek körülbelül a nézőtér felénél. Ez utóbbi esetben gondoskodni kell arról, hogy ezek a hangfalak annyi idővel késleltetve szólaljanak meg, amennyi a színpadtól odáig terjedő hang terjedési ideje.

  2. A hangok visszaverődése teremben lehet probléma

    1. Nem szabad a nagy sima felületekkel szemközt felállítani a hangrendszert. Ha a visszaverő felület nem merőleges a hang terjedési irányára, akkor a visszavert hang elfordul. Néhány sportcsarnokban íveltek a falak, ekkor ez könnyen kivitelezhető. 

    2. Szokás még a színpaddal szemben függönyöket elhelyezni a faltól egy-két méterre vagy még távolabb. A függönyök anyaga csillapítja a magas hangok egy részét. Ami átjut a függönyön és a falról visszaverődik, az még egyszer csillapodni fog. Lehet olyan fából készült és kis lyukakkal szabálytalanul kifúrt paravánokat is használni, amelyek a közép tartomány hangjait nyelik el hasonlóképpen, mint korábban.

    3. Lehet olyan elterelő táblákat felszerelni, amelyek a hangot a tető irányába térítik el.

    4. Ha a hangrendszerrel szemközt "rücskös" felületet helyezünk el, az szétszórja a hangot, azaz a visszavert hang véletlenszerűen a tér különböző irányaiban verődik vissza. Az egyes irányoknak a hangereje az eredetinek csak a töredéke lesz.

  3. A frekvencia kiemelés és elnyelése ellen a hangrendszer keverésének végére sok csatornás hangszínszabályzót (EQ) szokás tenni. Mérő mikrofonnal lehet kimérni az elnyelt és kiemelt frekvenciákat és az EQ-val beállítjuk, hogy a végeredmény lineáris legyen. Ekkor figyelembe kell venni, hogy a közönség az emberi testek által is elsősorban a magas frekvenciákat csillapítja, ezért enyhe magas emelést lehet beállítani. Miután a termet beállította a hangmérnök utána már nem nyúl a központi EQ-hoz.

  4. A bántó rezonanciákat az ajtók, ablakok jobb rögzítésével, esetleg kinyitásával lehet csökkenteni.

  5. Az emberi testek hatása miatt az EQ-val a magas frekvenciákat kevésbé kell csillapítani.

A különböző eszközök elhelyezéséhez a fenti dolgokat érdemes végiggondolni. 

Álljon itt egy összefüggés: v = f*λ alapján 

v = 340 m/s - a hang terjedési sebessége

f - a hang frekvenciája, hangmagassága (20 Hz - 20 000 Hz)

λ - Hullámhossz (17 m - 1,7 cm), 

A hang elnyelés és kiemelés akkor következik be, ha a hullámhosszal összemérhető nagyságú tárgyakat ér el a hang. Ennek alapján: az 1-2 cm nagyságú üregektől az 1-2 nagyságú tárgyakig különböző frekvenciákat nyelnek vagy térítenek el a tárgyak.