2025 Joe Bonamassa koncert

Bonamassa Veszprém

Évek után voltam egy világsztár Joe Bonamassa koncertjén Veszprémben.

Mivel elővételben minden jegy elkelt, ezért csak second hand módon tripla árért tudtam venni két álló jegyet. alapból azt mondom, hogy megérte!

Az előzenekar 20:00-tól a Jumping Matt & His Combo kvartett volt. Szájharmonika, basszusgitár, billentyű, dob felállásban. Leginkább R&B blues alapú dalokat játszottak 40 percben. Én untam és számomra elég is volt. A szájharmonikás állítólag Magyarország legjobbja, és tényleg elég jó volt, csak a zene nem volt igazán nekem tetsző. 20:40-kor befejezték. Utána a romok eltakarítása és 21:00-kor készen állt minden a gitárvirtuóz számára.

20:07-kor, azaz a színházi 7 percet is megtartva elindult Joe Bonamassa zenekara. Rögtön az elején bemutatta a zenekart, majd a közepén még egyszer.

És bedörrent a koncert. A hangerő az előzenekarhoz képest kétszer akkora, de tiszta volt és minden hangszert lehetett hallani. A dob kellően hangos volt, a második gitárt, az orgonát, a basszust és a háttérvokált lehetett hallani, de csak annyira, hogy tudjuk, hogy ott van. Joe éneke nem volt túl hangos, de jól lehetett hallani. A két vokalista csak annyira szólt, hogy érezzük, hogy van vokál.

... de a gitár! Joe gitárja szólt, mint az állat. tisztán, hangosan, legalább, mint a dob. A szólóit - amiből minden számban volt - hangról hangra tisztán ki lehetett hallani.

Azt szokták mondani, hogy jelenleg a blues gitározásnak a vitathatatlanul legjobbja a világon. Az biztos, hogy minden szólója bent maradt az adott szám hangnemében, de azért kibővítette azt és mindig mutatott néhány olyan hangzást, futamot, amit korábban nem hallottam. A vége felé azért már felismerhető volt néhány korábban eljátszott futam, tehát a lehetőségek tárháza nem végtelen nála sem. Mindenesetre nem csak szakmailag, de fülre is volt / van mit tanulni tőle. Megfelelően gyors és változatos játéka.

A koncert elején néhány lendületes számmal nyitott. Az első fél óra után elővett líraibb, balladisztikus számokat kettőt, hármat, de hogy ne üljön le teljesen a buli, ezért a lassúak között azért elnyomott egy tempósabbat is. A másfél óránál aztán beindult a gőzhenger és egymás után az újabb és újabb tempósabb számok következtek. Ekkor volt olyan szám is, amelyben az egyik énekes csaj szólózott egyet a maga rekedtes, bluesos hangján.

Ekkor kapott teret a másik gitáros is egy dalban egy 20-30 másodperces szólóra. mint kiderült ő sem akármilyen gitáros. A billentyűs és a basszusgitáros is egy hosszabb számban kapott egy szólóra lehetőséget. Majd nyomult a másik énekes hölgy is egyet.

A koncert közben két három számonként kiment színpad szélére és a nyakába akasztották a következő hangszert. Ha emlékezetem nem csal az alábbiak voltak: Gibson S.G, Gibson Les Paul két darab is. Volt benne Fender Stratocaster és Telecaster is. Egyszer elővett egy üreges testű Gibson Les Paul-t. Hirtelen ennyi hangszerre emlékszem vissza.

Egy pedálrengeteg is volt a lába előtt. Itt láthattok egy képet arról, hogy milyen a pedálboard előtte.

Joe Bonamassa pedaljai

Itt van egy leírás arról, mi micsoda a pedalboardon. Ebben az az érdekes, hogy gyakorlatilag minden effekt pedálja analóg!

  • Torzítók
    • Klon Centaur (Off Board) - Boost pedál, különleges minőségű.
    • Ibanez Tube Screamer (TS808) - Az egyik legjobb hangzású Ibanez torzító
    • Dunlop Fuzz Face - nagyon dinamikus torzító, meleg hangzású
    • Way Huge Deep State - speciális, dinamikusan lehet vele játszani
  • Modulációk:
    • MXR Micro Flanger - flanger
    • Hughes & Kettner Rotosphere - Egy Leslie szimulátor
    • Fulltone Supa-Trem - Tremoló
  • Késleltetés
    • BOSS Digital Delay (DD-3) - Delay - amikor ezt használta, akkor két három hang szólalt csak meg és gyorsan lecsengett. kb. 200ms körül lehetett a delay beállítva.
  • Oktáv és Pitch effekt
    • Electro-Harmonix Micro Pog - Ez egy oktávot le és fel is hozzáad a hanghoz. Így lehet orgonaszerű hangzást előállítani.
  • Segéd pedál
    • Dunlop Joe Bonamassa Signature Wah - Ez a "hápogó" finoman működik és nem túl durván.
    • Lehle A/B/C Switcher - három utas kapcsoló, amivel különböző effektutak között tud kapcsolni és akár tiszta és nem tiszta csatornát tud váltani az erősítőjén.
    • Loop Box - Ez is arra való, hogy a hangzások között gyorsan tudjon váltani.
    • Input/Output Box - Ez szintén a jelutak használatára való. A benn lévő elektronika miatt a kábelek nem szednek össze zajt (sokkal kisebb mértékben) és így tiszta marad a jel, pl. egy Fender Strato esetében is. Ezen kívül mivel különböző erősítőket használ, az azokra menő jel kezelését is végzi.
  • Power Supply
    • Voodoo Lab Pedal Power 2 Plus - A pedálokat árammal meghajtó eszköz. Stabil, zajt nem tartalmazó tápegység, amely kimenetenként - pedálonként - adja egymástól függetlenül a kimenő áramot.

A koncert utolsó száma a Led Zeppelin "How Many More Times" című száma volt. Ezt felkonfolta Joe. Ahogy annak idején a Zep, így Bonamassáék is vagy 10-15 percig játszották a számot. Miután ledarálták a verzéket, utána jött egy gitárőrület, majd billentyű, másik gitár, dobszóló és a szám végén eljátszották újra kicsit másképpen, mint a Zep. annak idején gondolta. 

Lecsapták a dalt ujjongás volt, integetés, "thank you", majd kimentek a színpadról. A közönség persze fütyült, őrjöngött, tapsolt, ezért aztán visszajöttek és eljátszottak egy ráadás számot és itt volt a koncert vége.

És itt a banda:

 

 

 

 

 

 

Tags