Zenei fogalmak és kifejezések

Default book

Zenei fogalmak és kifejezések

a bene placitotetszés szerint
a duemindketten
a piaceretetszés szerint
a prima vistaelső látásra énekelni, lapról játszani
abszolút hallásképesség, amellyel az ember eredeti magasságán tudja meghatározni a hangot
abszolút zenea programzene ellentéte
accelerandogyorsítva
ad libitumtetszés szerint
adagiolassan, igen lassan
affettuosoérzelmesen
affrettandonekiiramodva, sietve
agitatoizgatottan
airének, ária (szvitekben éneklő, dallamos tétel)
akkordkülönböző magasságú hangok egyidejű megszólalása (lásd hármashangzat)
al finevégig
allegrettogyorsacskán
allegrogyorsan
allemandepáros ütemű, lassú német néptánc. Régi szvitzenében nyitó vagy II. tétel
altsötét színezetű, mély női hang
ambitushangterjedelem
andantelassan, lépésben
andantinolassacskán
animatolelkesen
appassionatoszenvedélyesen
atonalitáshangnemnélküliség
attaccaindíts
balladadrámai elbeszélés
baritonközépfekvésű férfihang
barokk1600-1750-ig uralkodó zenei stílus
basszussötét színezetű, mély fekvésű férfihang
battutaütem, ütés
bel cantoszép ének. Régi olasz éneklési stílus
ben, benejól
biciniumkétszólamú ének
blattolnilásd a prima vista
bolerólassú, hármas ütemű spanyol néptánc
bourréeélénk, páros ütemű francia tánc. A barokk szvitzenében gyakori
brillantecsillogóan
briolendület
bé (b)módosítójel, amely az utána következő hangot fél hanggal leszállítja (cesz, desz, esz)
calandolassulva és halkulva
calmato, calmonyugodtan
cantabile, cantandoénekelve
cantus primusfődallam, amelyet kísérőszólamok vesznek körül
canzonedal, ének
capriccioszeszély. Szabad formában írt zenemű
capricciososzeszélyesen
cavatinakis terjedelmű áriácska
chaconneváltozatok egy hármas ütemű dallam felett. Régi táncforma
chansondal
ciklussorozat
clavecincsemballó, a zongora őse, a 16-17. század közkedvelt billentyűs hangszere
codabefejező rész
commodo, comodokényelmesen
con tristezzaszomorúan
concerto grossotöbb tételből álló, szólóhangszerre vagy szolisztikus csoportra és zenekarra írt barokk zenélési forma
concitatoizgatottan
coronamegállás
courantehármas ütemű francia tánc, a régi szvitek gyakori tétele
crescendofokozatosan erősödve, növekvő hangerővel
da capoelölről
da capo al fine(D. c. al fine) a zeneművet elölről ismételni a végét jelentő fine szóig
da capo áriaa 17-18. század gyakori áriatípusa, amelyben a középrész után nem írták le újra az első részt, hanem a D. c. al fine jelzéssel utaltak az ismétlésre
dal segno(a) jeltől
decisohatározottan
decrescendofokozatosan halkulva, csökkenő hangerővel
disztonálhamisan énekel
divisimegosztva
dolcelágyan, édesen, gyengéden
dolcissimonagyon lágyan
dolentefájdalmasan
dolorosofájdalmasan
dominánsa klasszikus dúr-moll rendszer V. fokára épülő akkord, utána legtöbbnyire az alaphangnem következik
doppiokétszeres
dovcelágyan
drámai szopránkissé sötét színezetű, magas női hang
duekettő
duettkét szólóhangra vagy szólóhangszerre írt zenemű
durataidőtartam
eés
echovisszhang
edés
egualeegyenletesen
ellenpont(punctus contra punctum, Kontrapunkt) több szólamű szerkesztési elv, legfejlettebb alakjai: a kánon és a fúga
előjátékoperákat, operafelvonásokat, baletteket vagy oratóriumokat bevezető zene. Míg a nyitány önálló, zárt zenei formát jelent, addig az előjáték megszakítás nélkül torkollik a cselekménybe
energicoerélyesen
epizódközjáték. A rondóformákban a főtéma ismétlődései közé beékelt, azzal ellentétes hangzású zenei anyag
eroicohősiesen
espressivoérzéssel, kifejezéssel
eufóniaszéphangzás, jóhangzás
fantáziakötetlen, rögtönzésszerű zenei forma
fermatakorona, nyugvópont. A vele jelölt hang vagy szünet értékét megnyújtja, zenei nyugvópontot jelent
ferocevadul
fieramentebüszkén
flebilepanaszosan
főhármashangzatokvalamely hangsor I., IV. vagy V. fokára épített hármashangzatok neve
fortehangosan, erősen
fortepianoerősen, majd halkan
fortissimonagyon hangosan, nagyon erősen
forzando, forzatoerősítve, hangsúlyosan
fúga(futás, kergetőzés) az ellenpont művésztének legmagasabb rendű formája, amelyben a belépő szólamok egymást utánozzák (imitálják). A főszólam neve dux, a dominánson lép be a comes, és az ellentétet képviseli a contrasubjectum
funebregyászosan
fuocotűz
furiosodühödten
g-kulcs(violinkulcs) a második vonalon jelöli a g hang helyét
gagliardahármas ütemű, élénk tempójú, régi olasz ugrótánc
gavottepáros ütemű, ünnepélyes jellegű régi francia tánc
giguetöbbnyire páratlan ütemű, élénk tempójú tánc. A 17-18. század táncszvitjének utolsó tétele
giocosotréfásan
giustopontosan
gli altria többiek
glissandosiklás
gradatamentefokozatosan
grandiosohatalmasan
gravesúlyosan, igen lassan
graziosokecsesen
gridandokiáltva
habanerapáros ütemű, kubai eredetű spanyol tánc
hangfogó(sordino, Dämpfer) vonós és rézfúvós hangszereknél alkalmazott szerkezet a hangerősség csökkentésére
hangszerelésegy zeneműnek több hangszerre vagy zenekarra való alkalmazása
hangértéka hangok időtartamát jelöli
hármashangzatklasszikus értelemben egy hangsor első, harmadik és ötödik hangjának együttese. Van dúr, moll, szűkített és bővített hármashangzat
himnuszünnepélyes hangzású dicsőítő dal
homofóniaolyan többszólamú zene, amelyben egy vezető szólam mellett a többi szólam csak a kíséret szerepét tölti be, a polifónia ellentéte
imitációutánzás; olyan többszólamú zenei szerkesztésmód, amelyben a kezdő szólamot a később belépő szólamok leutánozzák (kánon, fúga)
impetuosoviharosan
imprompturögtönzés; kis terjedelmű, szabad formájú zenemű
improvizációrögtönzés
in rilievokidomborítva
incalzandosietősen
intermezzoközjáték, közzene
kádencianagyobb áriákban vagy versenyművekben az énekes vagy a hangszeres művész virtuóz szólója. Régente rögtönzésszerűen előadott, formailag kötetlen zenei részlet
kamarazenekis hangszeres együttesre írt zenemű
kánonaz imitáció legszigorúbb változata, amelyben az első szólam valamennyi lépését a belépő további szólamok pontosan követik
koloratúrszopránrendkívül mozgékony, díszítéseket, futamokat könnyen éneklő, magas női hangfajta
korálprotestáns egyházi népének
kvartettnégy hangszer vagy énekes együttese (lásd vonósnégyes)
kvintettöt hangszerre vagy énekhangra írt mű
kvintváltó dallamoka régi magyar népdalok között gyakran előforduló típus, amelynek második része az elsőt öt hanggal (kvint) mélyebben pontosan megismétli
lamentokesergő, drámai hangvételű, hosszabb arioso, a 17. század operáiban gyakori
ländlera lassú keringő régebbi, népi formája
languendovágyakozóan
lapról olvasáslásd a prima vista
largamenteszélesen, lassan
larghettokissé szélesen, lassacskán
largoszélesen; a leglassúbb tempó jelölése
laudavallásos dicsőítő ének
legatokötve, kötötten; a hangok megszakítás nélkül kövessék egymást. Jele: kötőív
leggierokönnyedén
lentolassan
lietovidáman
lírai szopránlágy színezetű, magas női hang
lírai tenorlágy színezetű, magas férfihang
lontanotávolról
lugubrekomoran
lungahosszan
lusingandohízelegve
madrigáltöbbszólamú, kíséret nélküli (a capella) társas ének
maestosofenségesen
maggioredúr
malinconicomélabúsan
mancandocsökkentve
marcatissimonagyon nyomatékosan
marcatonyomatékosan
marche funèbregyászinduló
marzialeharciasan
mazurkaa keringőnél lassúbb, hármas ütemű lengyel nemzeti tánc
menokevésbé
menüetthármas ütemű, mérsékelt tempójú, régi francia udvari tánc. A klasszikus szvit- és szimfóniairodalomban gyakori
messamise
mestobúsan
metronómrugós szerkezetű, állítható sebességű ingamozgást végző készülék. A zeneművekben található metronómjelzés (pl. M. M. = 100) azt jelenti, hogy a készülék hányat kattanjon percenként
mezza vocefélerős hangon
mezzoforte(mf) középerősen
mezzopianofélhalkan
mezzoszoprána szoprán és alt hangszín közötti női hang
minoremoll
miseriosotitokzatosan
missamise
moderatomérsékelt tempóban
modulációátmenet egy hangnemből valamely más hangnembe
moltonagyon (pl. molto allegro = nagyon gyorsan)
morbidoszelíden
morendoelhalóan
mossomozgalmasan
motettaa 15-16. századtól kezdve, imitációs felépítésű, többszólamú énekes kompozíció. Míg a madrigál világi, addig a motetta főként vallási tárgyú műfaj
motomozgás
musetteduda; francia pásztortánc. Jellegzetessége a dudaszerű kísérőszólam
musicamuzsika, zene
neumáka korai középkor hangjegyírása
noktürnszerenádhoz hasonló, lírai zenemű
nonnem
nyitányoperákat, baletteket bevezető önálló zenedarab. Később önálló, programmal bíró zenemű
operadalmű, daljáték, énekes színjáték
opera buffavígopera
opera seriakomoly opera
opusmű, munka. A zeneszerző adott alkotásának sorszámát jelenti, az alkotó életművén belül. Pl.: op. 36
orchesterlásd zenekar
ordinariorendes módon
orgonaponthosszan kitartott hang, amly körül a többi szólam mozog, és változtatja a harmóniákat
ostinatomakacs; egy adott ritmus vagy dallamfordulat többszöri ismételgetése
parlandoelbeszélő, kötetlen tempójú előadási mód
partitúravezérkönyv; a karmester szólama, amelyben valamennyi énekelt vagy hangszeren játszott szólam megtalálható, áttekinthető és jól olvasható
passacagliahármas ütemű, olasz vagy spanyol eredetű tánc, a chaconne-hoz hasonló
passioneszenvedély
pateticopátosszal
pauza(pause) szünet
pavanepáros ütemű, méltóságteljes, olasz vagy spanyol eredetű énekes körtánc
perdendosielhalóan
pesantesúlyosan
piacevolekedvesen
piangendopanaszosan
pianissimonagyon halkan
pianohalkan
pizzicatopengetve; a vonós hangszereknél használatos játékmód. Jelölése: pizz. Ha ismét vonóval folytatják, arco jelölést alkalmaznak
piùtöbb (pl. più forte = több erővel, erősebben)
pocokissé (pl. poco piano = kissé halkan)
poco a pocofokról fokra
poiazután
polifóniaolyan többszólamú zenei szerkesztésmód, amelyben minden szólamnak önálló szerepe és jelentősége van. A homofónia ellentéte
poliritmikatöbbritmusúság; az egyes szólamok különböző ritmusúak
politonalitástöbbhangneműség; olyan zenemű, amelyben két vagy több hangnem egy időben szerepel
precipitandonekirohanva
preklasszikus stílus a kései barokk, a klasszikát megelőző zenei korszak jelölése
prelúdiumelőjáték
prestissimonagyon gyorsan
prestogyorsan, sebesen
prima, primoelső
psalmuszsoltár
quasimintegy
quietonyugodtan
quodlibet"ahogy tetszik"; régi társas muzsikálási mód, amikor olyan önmagukban is önálló vagy különböző dallamokat énekeltek vagy muzsikáltak, amelyek együtt is jól hangzanak
ragtimenéger eredetű, páros ütemű amerikai tánc
rallentandolassítva
rapidamentegyorsan
rapidogyorsan, sebesen
rapszódiafantáziaszerű, nemzeti motívumokra épülő hangszeres zenemű
recitativoolyan éneklésmód, amely ritmikájában és lejtésében pontosan követi a szöveget, előadásmódja ezért inkább deklamálás jellegű. A régi operákban és oratóriumokban vagy kantátákban az áriákat előzi meg
recitativo accompagnato zenekarral kísért recitativo
recitativo seccotöbbnyire csemballón megszólaltatott, akkordokkal kísért recitativo
relatív hallásamikor egy megadott hanghoz viszonyítva következtetünk a következő hangok magasságára. Ellentéte az abszolút hallás
religiosoáhítatosan
repetizioneismétlés
replicaismétlés
requiemgyászmise
ricercarefúgaszerű kompozíció
rinforzandoerősödve
risolutohatározottan
risvegliatofrissen
ritartandolassítva
ritenutofokozatosan lassítva, visszatartva
románcszabad formában írt, érzelmes zenedarab
rondórégi francia körtánc, főelve: a rondótéma többszöri visszatérése; a klasszikus szimfóniák utolsó tétele
rubatocsapongva; egy-egy hang értékének önkényes meghosszabbítása vagy megrövidítése
rusticoparasztos
sarabanderégi spanyol szólótánc: lassú, súlyos, hármas ütemű. A szvitzenében rendszerint a courante és a gigue között található
scherzandojátékosan
scherzotréfa; a klasszikus szimfóniák vagy szonáták vidám karakterű tétele. A menüettből fejlődött, szerkezete vele azonos. A romantikus zenében önálló karakterdarab
scorrevolefolyamatosan
seccoszárazon, röviden
seconda, secondomásodik
segnojel
seguekövetkezik
seguidillagyors, hármas ütemű spanyol tánc
sempliceegyszerűen
sempremindig
sentimentoérzéssel
senzanélkül
serrandogyorsítva
sforzando, sforzatohangsúlyozva, erősen
sicilianorégi olasz pásztorének
similehasonlóan
sin, sino-ig
smorzandoelhalóan
soloegyedül
sonorozengzetesen
sostenutovisszatartva
sotto vocefojtott hangon
spianatosimán (egyenletesen)
spiritozolelkesen
stílusvalamely kor, művész vagy műfaj ismertetőjeleinek összessége
stranscinandovontatottan
strepitosozajosan
strettagyors, élénk tempójú, virtuóz ária
stringendohajtva (gyorsítva)
subitohirtelen
szerenádesti zene; egyszerűbb, több tételes forma hangszeres vagy énekes együttesekre
szimfonikus költemény zenekarra írt, irodalmi, képzőművészeti vagy történelmi program ihlette, szabad formájú kompozíció
szimfóniatöbb tételes zenekari forma; zenekarra írt szonáta
szolfézs, szolmizációa kottáról éneklés legegyszerűbb és legcélravezetőbb módja, az iskolai énekoktatás módszere
szonátatöbb tételes, hangszeres forma. A tételek többnyire: I. gyors, szonátaforma; II. lassú, dal- vagy variációs forma; III. mérsékelt vagy élénk táncforma (menüett vagy scherzo); IV. gyors, rondóforma
szonátaformaa klasszikus zenében rendszerint háromrészes: expozíció (fő-, mellék- és zárótéma), kidolgozás, visszatérés (az expozíció megismétlése), esetleg coda (zárórész)
szonatinakis szonáta
szopránmagas fekvésű, világos színezetű női vagy gyermekhang
szubdominánsvalamely hangsor IV. fokára épülő hármashangzat
szünetegyes szólamok időleges szünetelésére szolgáló jelzések
szvita 17. században kialakult több tételes hangszeres forma; stilizált táncok sorozata
tacethallgat; az illető szólam a tételben nem szerepel
taktuslásd ütem
taktusvonalütemvonal; az egyes ütemeket egymástól elválasztó függőleges vonal a kottában
tangóargentin eredetű népies tánc, a húszas évek közkedvelt társasági tánca
tantonagyon
témazenei gondolat
temperálásmérséklés; a régi hangrendszerekben más hangmagassága volt a fisz és gesz stb. hangoknak. Az oktávot Werckmeister osztotta 12 egyenlő félhangra, így a fenti hangok egymással azonosak lettek
tempoa zenemű időmértékének, sebességének meghatározása
teneramentegyengéden
tenorvilágos színezetű, magas férfihang
tenutotartva
tételolyan, önmagában zárt zenedarab, amely valamilyen ciklikus formának (szonáta, szimfónia, szvit) egy része
thesissúlyos ütemrész. Ellentéte az arsis = súlytalan ütemrész
tokkátabillentyűs hangszerre írt virtuóz, szabad formájú zenedarab
tonikaalaphangnem; valamely hangsor I. fokára épülő akkord
tornandovisszatérve
törzshangokaz előjegyzés nélküli hangsor (c-dúr) módosítatlan hangjai
törzshangsorelőjegyzés nélküli hangsor (c-dúr)
tostosebesen
tranquillonyugodtan
transzponálásvalamely zenemű áthelyezése más hangnembe
tremolóa vonó szapora fel-le mozgatásával előidézett hanghatás
triciniumhárom énekhangra írt zenemű
trillakét szomszédos hang lehető leggyorsabb váltakozó megszólaltatása
trióhárom hangszerre írt zenemű vagy már értelemben egyes részes formák (tartós forma: menüett, scherzo) középső része
triolahárom, egyenlő értékű hangból álló egység, amely egy mérőütés időtartama alatt szólal meg
tristeszomorúan
troppotúlságosan
tutta (la) forzateljes erővel
tuttia teljes zenekar vagy énekkar belépését jelzi szólórészek után
unisonoegyszólamúan
unitiegyütt
ütemmetrikus egység, amely mindig két főhangsúly közé esik
ütemmutatótörtszám, amely a zenemű vagy egy zenei részlet metrikus alapbeosztását mutatja (pl. 4/4)
ut sopramint előbb
üveghanga vonós hangszereken a húr bizonyos csomópontjának gyenge érintésével képezhető harmonikus felhangok
valcerkeringő; a múlt század divatos, hármas ütemű, lendületes társastánca
variációvalamely zenei téma átalakulása olyképpen, hogy e megváltoztatott formában is felismerhető legyen az eredeti gondolat
velocesebesen
versenymű(concerto) szólóhangszerre írt zenekar kíséretes, több tételes zenemű
vibratorezgetett (hang)
videlásd
vigorosoerélyesen
villanellanépies dallamokon alapuló olasz táncdal, utcai dal
villottaa villanella elődje
violabrácsa, mélyhegedű
violentohevesen
vivaceélénken, gyorsan
vivacissimonagyon élénken, nagyon gyorsan
vivoélénken
vocehang
vokális zeneénekhangra írt és előadott zene. Ellentéte az instrumentális (hangszeres) zene
volti subitogyorsan lapozz, fordíts
vonósnégyeskét hegedűre, brácsára és gordonkára írt zenemű, egyben maga az együttes neve
zenekarhangszerjátékosok együttese. Van vonós-, fúvószenekar, valamint vonós, fúvós és ütőhangszerekből álló szimfonikus zenekar
zongorakivonatzenekari mű zongoraátirata

Forrás: http://mek.niif.hu/00000/00056/html/220.htm