A Google hirdetési rendszere - AdWords

A Google reklámok használata kissé misztikus és sokan nem mernek belevágni, pedig nem túlságosan bonyolult a reklámok elkészítése és hatásossá formálása. Kezdjünk bele!

Egy kis leírás

A Google keresőrendszere az átlagos felhasználó részére ingyenes, ahogyan ingyenes egy sor egyéb google szolgáltatás is, de természetesen nem lehetne a szolgáltatásokat ingyen adni, ha nem lenne bevétele a Google-nek más módon. Az egyik jó bevételi mód a Google reklámok használata, vagyis az AdWords, amelynek segítségével bizonyos weboldalakat a keresőben előkelő helyre tudunk felhozni.

Amikor egy felhasználó információt keres az interneten általában egy keresőt - sokszor a Google-t - használja. Beír a parancssorba egy kereső kifejezést, amire szerinte lesz olyan találat, amely őt érdekli.

A Google az internet oldalait rendszeresen pásztázza és a különböző oldalakon található tartalmakból hihetetlen méretű adatbázist épít, egyúttal az oldalak tartalmát is értékeli és ezeket az értékeket is tárolja az adatbázisában. Az értékelési algoritmus hét pecsétes titok, ezért néhány beavatotton kívül senki sem ismeri pontosan, ráadásul az még változik is, de azért megfigyelhetők bizonyos szabályosságok. Erre később kitérek.

Ha a kereső kidob egy eredményt, akkor a legelső találat olyan oldalra mutat, amely a Google szerint a legfontosabb információkat adja a kereső szempontjából. Ezt úgy hívjuk, hogy a legrelevánsabb oldal.

A felhasználók túlnyomó része a Google találataiból csak az első néhányat nézi meg, ezért például a webáruházak, vagy olyan cégek, amelyek saját szolgáltatásaikat, oldalaikat hirdetik öldöklő küzdelmet vívnak azért, hogy a találati listán az oldalaik a lehető legelőkelőbb helyezést érjenek el.

A statisztikák azt mutatják, a  felhasználók 95%-ban az első 10 találatra kattintanak tovább, vagyis nézik meg az oldal szolgáltatásait. Aki az első 100 találaton túl van, olyan, mintha nem is létezne a keresés szempontjából.

Azért találta ki a Google a hirdetési rendszerét, hogy a reklámozni akaró weboldal tulajdonosok, a fenti sorrendet megváltoztathassák és a saját oldalaik jelenjenek meg a megadott kulcsszavakra.

Azok, akik nem akarnak pénzt áldozni arra, hogy az oldaluk fizetett hirdetéssel jelenjen meg a találatok között, azok használhatják a SEO (Search engine Operation) megoldásait és lassan az oldalaik így is a találati listák első helyeire kerülhetnek ( 1-2 év alatt ).

A Google keresés alapfogalmai

Amikor egy terméket, szolgáltatást, tanfolyamot reklámozni akarok, akkor természetesen minden fontos információt fel kell tenni a honlapra (kevésbé fontos információt is). A szöveges információ a honlapon - ez lesz a keresési találatok forrása. A képeket, filmeket, pdf fájlokat nem annyira szereti a Google, tehát az oldalakon minden fontos információnak weboldalként kell fent lennie. Azt az oldalt, amire a keresés után érkezik a látogató landing page-nek hívjuk. Magyarul mondjuk cél oldalnak hívhatjuk.

Egy régebben létező oldalról egy linket kell irányítani a landing page-re. A landing page csak akkor érhető el az internetről, ha van olyan más oldal az interneten, amely erre az oldalra mutat. Célszerűen egy látogatott, régebben létező oldalról kell a linket ráirányítani az újra, Így a Google előbb-utóbb megtalálja az új oldalt végignézi és felveszi a tartalmát az adatbázisba. Amíg ez nem történik meg, addig az oldal nem létezik a Google szempontjából. Ezért célszerű nagyobb site-ok főoldalain linket elhelyezni az új tartalmakra - az én oldalamon is így van - mert így az új cikkek automatikusan bekerülnek a Google adatbázisába.

Természetesen attól, hogy a Google felveszi az adatbázisba még nem azt jelenti, hogy egy keresőszó szerint automatikusan a találati lista tetejére kerül. A Google keresője sok egyéb szempontot is figyel: Például:

  • a keresőszó elhelyezkedését az oldalon,

  • más oldalak hányszor hivatkoznak az oldalra,

  • általában a domain-re hány más oldal hivatkozik,

  • az oldalról hány hivatkozás indul más oldalakra,

  • a keresőszó milyen HTML formázásban van. Például egy <h1> ...</h1> tag-ek közé tett szöveg fontosabb, mint ha nincsen header-ben, az oldal úgynevezett metatag-jei között megtalálható-e a keresőszó, stb...

  • Vagyis az oldalunk egyszerűen nem lesz könnyen megtalálható.

Itt jön az AdWords. A reklám.

Előkészületek AdWords-höz.

Hogy AdWords hirdetést tudjunk készíteni kell lenni egy gmail-es email címünknek. Ha ez megvan, akkor utána fel kell mennünk az http://adwords.google.com oldalra. Ott válaszolnunk kell néhány kérdésre és lesz egy AdWords hozzáférésünk, indulhat a reklámkészítés. Amikor először hirdetünk egy varázsló segít végig az úton, ugyanakkor találkozunk sok olyan fogalommal, amihez jó lesz, hogyha elolvassátok az alábbi cikket.

Kampány, hirdetéscsoport, kulcsszó, hirdetés

A Google hirdetés alapfogalma a kampány. A kampány egy olyan tevékenység, amely bizonyos szolgáltatások, termékek reklámozását szolgálja. Amikor egy kampányt létrehozunk, akkor néhány paramétert be kell állítanunk. Például azt, hogy naponta mennyi pénzt szeretnénk költeni, azt hogyan akarjuk költeni. Mi a neve a kampánynak, stb...

Egy kampányhoz több hirdetéscsoport tartozhat. Mit jelent ez? Tegyük fel, hogy egy kampányban termékek egy körét reklámozom, például a mosógépeket. Külön érdemes reklámoznom az ILYEN mosógépeket és az OLYAN mosógépeket, bár mindegyik mosógép. Ily módon két hirdetéscsoportot hozok létre. Az egyik hirdetéscsoport az ILYEN, míg a másik hirdetéscsoport az OLYAN mosógépeket reklámozza majd. Vagyis egy kampányban több hirdetéscsoport is lehet.

Kulcsszó

A hirdetés kulcskérdése a Google kulcsszó vagy kulcskifejezés. A hirdetésünkhöz olyan kulcsszavakat kell találni, amelyek alapján a Google a találati lista elejére teszi a hirdetésünket vagyis meg kell határoznunk azokat a kulcsszavakat, amelyek esetén a Google plusz pontokat ad a reklámjainknak. A kulcsszó központi kérdés, mert ennek alapján kezd el működni egyáltalán a kampány. Egy hirdetéscsoport esetén 10-20 jó kulcsszót érdemes használni. A kulcsszavakat "jóságát" itt lehet leellenőrizni.

A kezdő AdWords felhasználó próbálkozik kulcsszavakkal, figyeli a statisztikákat és reménykedik a találatokban. Ez azonban nem elég. Hogyan lehet elérni, hogy a jó kulcsszóra jó hirdetés jelenjen meg?

Hirdetés

A Google hirdetés két-három soros szöveg, amely akkor jelenik meg, amikor egy kulcsszóra kapunk találatokat. A hirdetés mindig egy Hirdetéscsoport része, egy hirdetéscsoporthoz több hirdetés is tartozhat, Péládul amikor az OLYAN mosógépeket akarjuk reklámozni, akkor a kulcsszavaknak az OLYAN mosógépekkel kell kapcsolatban állnia. Egy hirdetés csoport esetén több hirdetést hozhatok létre, amelyek valahol egymás rokonai és a céljuk közös: a landing page vagy céloldalra vinni a látogatót.

A hirdetést úgy kell megszerkeszteni, hogyha a felhasználó a beírt keresési szóra / kifejezésre kap egy reklám találatot, akkor a reklám szövege arra késztesse, hogy kattintson a reklám linkjére. Ez azt jelenti, hogy a reklám szövegének kapcsolatban kell lennie a kulcsszóval.

Kattintás misztérium

Amikor megjelenik egy hirdetés, akkor a felhasználó eldönti, hogy rákattint-e vagy nem. Ha rákattint a hirdetésre, akkor a hirdetés eléri célját, mert ezután a böngésző betölti a  céloldalt, a landing page-et. A reklám megtette a magáét. Ekkor csenget a pénztárgép, vagyis ekkor a befizetett számlánkról leemel egy bizonyos összeget a Google bankja.

Az eddigieket összefoglalva

Kapány => Hirdetéscsoport (több is lehet) => kulcsszavak => Hirdetés (több is lehet) => Landing page / Céloldal

Kérdések az eddigiekről

Egy kampányon belül hány hirdetéscsoportot hozzunk létre?

Ha egy kampány nem feltétlenül egy termékre vagy szolgáltatásra összpontosít, hanem termékek, szolgáltatások csoportjára, akkor a csoport összetevőinek mentén érdemes hirdetéscsoportokat létrehozni. Például: Felnőttoktatást (iskolai) és felnőttképzést (tanfolyam) akarunk hirdetni, akkor két hirdetéscsoportot készítsünk.

Hány hirdetést kell készíteni egy hirdetéscsoporthoz.

A hirdetéscsoporthoz tartozó kulcsszavak mondják meg, hogy hány darab és milyen tartalmú hirdetést kell készítenünk. A hirdetés szövege rendkívül rövid, ezért úgy kell megfogalmaznunk, hogy a hirdetéscsoporthoz tartozó kulcsszavak azt a hirdetést jelenítsék meg, amelynek szövege a lehető legjobban illeszkedik a kulcsszavakhoz. Extrém esetben egy hirdetéscsoportban lehet akár annyi hirdetés is, mint ahány kulcskifejezés, de persze általában kevesebb hirdetést készítünk, mint ahány kulcsszó van.

Milyen a jó kulcsszó és hány kulcsszó kell, hogyan sáfárkodjunk a kulcsszavakkal

A jó kulcsszó (kulcs kifejezés) tartalmazza azokat a lényegi szavakat, amelyek az oldalunkon információt adnak majd. Azonos kulcsszónak számít "ingyenes angol oktatás" vagy "angol ingyenes oktatás" de más kulcsszónak számít az "angol nyelvi oktatás ingyenesen". A kulcsszavaknak nem az értelmét használja a Google, hanem a formáját. A keresésben a szavak sorrendje nem feltétlenül számít, de jó ha a keresőkifejezésben a sorrend pont olyan, ahogyan keresik. Általában a kulcsszavak kitalálását úgy szokás elindítani, hogy felsorolunk egy csomó kulcsszó, nézzük az Adwords statisztikáját és azokat a kulcsszavakat, amelyre nem jön találat pár nap alatt kitöröljük és kitalálunk újakat. Ilyen módon a kulcsszavak egyre jobban elérik a céljukat. Egy hirdetéscsoport esetén legalább 10-20 kulcskifejezést használjunk, de használhatunk többet is. Ennek alapján akár hirdetés csoportonként akár 10-20 hirdetés is megjelenhet.

A különböző hirdetéscsoportokban nem szabad azonos kulcskifejezéseket használnunk, mert azok egymással versenyezni fognak. A versenyző kulcskifejezések egymás hatékonyságát is rontanák, ezért a később beírt keresési kifejezést figyelmen kívül hagyja a Google rendszere, sőt érvényteleníti is. (Tudjuk, a hirdetéscsoportok a hirdetni kívánt termékek / szolgáltatások szerint oszlanak meg.)

A kattintás ára (Átlagos kattintásonkénti költség = CPC)

Nem lényegtelen, mivel a Google akkor vonja le a pénzünket a befizetett egyenlegről, ha a felhasználó rákattint a hirdetésben lévő linkre, vagyis elindul a céloldalra. Minél gyakrabban használnak egy keresési kifejezést a Google rendszerében, annál többet von le a Google a számlánkról kattintásonként, vagyis a keresési kifejezés népszerűsége határozza meg az árát. Gyorsabban fogy a pénzünk, ha egy népszerű keresési kifejezésre sokan kattintanak.

Alapesetben egy kattintás körülbelül $0.20 vagyis körülbelül 48 Ft (2016 decemberében) kerül. Amikor a reklámot el kezdjük használni, akkor ennyi. Ahogy halad előre a kampány a kulcsszavak népszerűsége alapján növekedhet vagy csökkenhet az egyes kulcsszavak kattintásaihoz tartozó. A váltakozó ár alapján számolhatunk Átlagos kattintási költséget, az angol kifejezést rövidítve CPC-t. Ez fogja meghatározni a reklámunk hatékonyságát és végső soron azt, hogy a pénzünk mennyi megjelenésre lesz elegendő.

A kampányunkban azonban limitálni tudjuk a kattintás legfelső árát. Ezt maximális kattintási költségnek vagy max. CPC-nek hívjuk. A maximális kattintási költség emelésével a kulcsszavainkra megjelenő hirdetés a hasonló hirdetések között előkelőbb helyre kerül, vagyis gyakrabban fognak rákattintani.

A hirdetés ára

A Google a hirdetésekből él, nem is túl rosszul. Így hát rá kell térnünk a fizetés rendszerére. Kampányonként külön kell fizetni. A kampányon belül a hirdetéscsoportok osztozkodnak az elköltött pénzeken.

Fizetési módok

Két féle fizetési mód van. Utólagos számlázás, vagy előrefizetés.

Az utólagos számlázásnál egy bankkártya, hitelkártya adatait kell megadni. A Google azonnal elindítja a reklámokat és először egy hónap után / vagy 40 000 Ft-nál számláz, utána minden hónapban egyszer.

Az előrefizetésnél "vásárolhatunk" egy hirdetési adagot úgy, hogy vagy egy bankkártyával költünk el, vagy egy számláról utalunk át egy megadott összeget. Ha bankkártyával költünk, akkor szinte azonnal élessé válik a kampányunk, ha számláról utalunk, akkor elvileg 5-7 nap, azonban általában 1-2 nap alatt elindul a kampány. A Google hirdetési rendszere ezután az átutalt pénzünkből vonja le a kattintásonként az összegeket és a kampány addig fut, amíg tart az átutalt pénzünk.

Napi limit

A kampányok ésszerű költését segíti az a lehetőség, hogy a kampányokhoz napi limit összeg kerülhet. Ezt célszerű is beállítani, mert sohasem az a cél, hogy a hirdetéseink egy nap alatt lefussanak, aztán jó napot! Gyakran a visszatérő hirdetés hatására alakul ki a potenciális vásárlóban a vásárlási szándék, ezért akár több napon keresztül is kell őket "bombázni" a reklámjainkkal. Hogy milyen napi limit legyen az sok tényezőtől függ. Egy kisebb kampány esetén napi limitnek be lehet állítani 2000-10000 Ft/nap-ot, amit aztán a kampányunk teljesítménye függvényében változtathatunk fel vagy le. Intenzív kampánynál nyilván nagyobb napi limitet állítsunk be. Az úgynevezett remarketing esetén napi kisebb összegeket célszerű költeni. Erről a technikáról később szólunk.

Hol jelenjen meg a hirdetésünk?

Keresési hálózat használata. Reklámjaink megjelenhetnek akkor, amikor a potenciális vevő a Google keresési szolgáltatását használja.
Display Hálózat használata. A reklámjaink megjelenhetnek akkor is, amikor a felhasználó bejelentkezik a gmail-be, YouTube-ra, vagy más szolgáltatásra. Például olyan oldalakra, amelyek Google reklámokat jelenítenek meg. Ez utóbbi szolgáltatást ADSense-nek nevezik. Az AdSense szolgáltatással a weboldalunkat bekapcsoljuk a Google hirdetési rendszerébe és az idetévedő látogatók számára releváns hirdetéseket tudunk megjeleníteni. A Display hálózaton leginkább remarketing reklámokat érdemes meghirdetni. Ha egy terméket vagy egy szolgáltatást direktben reklámozunk, akkor érdemes csak a Keresési hálózaton hirdetni.

Egy hirdetést akár az egyik, akár a másik vagy mind a kettő területen is megjeleníthetünk. Ha új vevőt akarunk szerezni, akkor célszerűen mind a két területen érdemes hirdetnünk. Ha remarketing kampányt folytatunk, akkor tipikusan inkább a Display hálózatot érdemes beállítani.

Video hirdetések. A Youtube-on megjelenő hirdetések, amikor a felhasználó meg akar nézni egy youTube videót. Ezt külön lehet választani. Megjegyzem, hogy egyes videokat több százezren megtekintenek, tehát az ilyen hirdetés is hozhat látogatókat.

Remarketing

A remarketing az az eset, amikor egy korábban velünk kapcsolatba lépett vevőt újra megszólítjuk, emlékeztetve arra, hogy már volt nálunk. Ilyenkor ha olyan oldalra téved, ahol Google szolgáltatások vannak (Gmail, Youtube, Google Drive, stb.) vagy olyan oldal, amely Google hirdetéseket jelenít meg (AdSense), akkor a felhasználó korábbi viselkedéséről gyűjtött adatok alapján megjelenik számára a hirdetés még akkor is, hogyha nem kérte. wink

A kampány részletes beállítási lehetőségei

Beállíthatjuk az alábbiakat:

  • A kampány neve

  • A kampány típusa: Keresési hálózat, isplay hálózat Video hálózat

  • Eszközök: Számítógép, tablet, okostelefon, stb...

  • Helyek: Magyarország vagy más megcélzott terület

  • Nyelvek: Milyen nyelvű rendszereken jelenjen meg a hirdetés. A magyaron kívül vannak még mindig angol nyelvű eszközök, oldalak.

  • Ajánlattételi stratégia: Beállítható egy kattintásra jutó maximális összeg, vagy automatikus stratégia, amikor a cél a kattintások maximalizálása

  • Költségkeret: naponta meghatározott elkölthető összeg

Hirdetéscsoportok beállítási lehetőségei

Valójában a hirdetéscsoport fogalma egy tárolót takar, amelynek a nevén kívül és azt, hogy melyik kampányhoz tartozik nem kell beállítani semmit.

Kulcsszavak beállítása, tulajdonságai

A kulcsszavak egyszerű kifejezések akár egy vagy több szóból is állhatnak. A sikeresebb kulcsszavak kereséséhez a Google ad egy ötletelő felületet is, amelynek segítségével lehet bővíteni a kulcsszó listát. mint korábban említettem egy hirdetéscsoporthoz legalább 10-20 kulcsszót, kulcskifejezést érdemes beállítani!

Itt még meg kell említeni a kulcsszavak egyezési típusait. Ez azt jelenti, hogy a Google ad egy alap sémát, amelynek alapján egy kulcsszóra a lehető legtöbb találatot biztosítja, de ilyenkor megjelennek olyan találatok is, amelyek fals információt tartalmazhatnak. Példa erre, ha például a kulcsszó: női kalapok, akkor találatot kapunk a női kalapok vásárlása címszóra is. A találatokban lesznek a félregépelt keresési kifejezések és több hasonló opció is. A lehetséges sémák:

  • általános egyezés: női kalapok - A keresési kifejezés lehető legtágabb esetében kapunk találatot

  • általános egyezés módosítva: +női +kalapok - A keresési kifejezés tartalmazza az összes szót.

  • Kifejezésegyezés: "női kalapok" - egyeznie kell a kifejezéssel a találatnak, vagyis a keresési szövegben benne kell lennie a pontos kifejezésnek

  • Tökéletes egyezés: [női kalapok] - pontosan a megadott keresési szöveget kell használni

  • Kizáró egyezés: -női - ebben az esetben a megadott szó nem szerepelhet a keresési kifejezésben

Egy kulcsszó Engedélyezett vagy Szüneteltetett állapotban lehet. Ha engedélyezett, akkor használja a hirdetési rendszer ezt a kifejezést.

A kulcsszó állapota:

  • Használható - ilyen kor megfelel a kulcsszó

  • Elutasított - valamilyen oknál fogva nem használható a kulcsszó. Például több hirdetéscsoportban is szerepel. Elutasított lehet a kulcsszó, ha tiltott tartalmat, tiltott tevékenységet reklámoz.

  • Csekély keresési mennyiség - a kulcsszót olyan kevesen keresik, hogy nem érdemes használni

A kulcsszó állapotát és jóságát jelzik az alábbi statisztikai adatok:

  • hányan kattintottak rá,

  • hányszor jelent meg

  • milyen a kattintás/ megjelenés arány - CTR

  • mennyi az átlagos költsége - egy kattintás ára

  • összes költség - amennyibe került eddig a megjelenítés

  • az átlagos pozíció - (hányadik helyen jelenik meg átlagosan)

Ezeket az adatokat a Google a statisztikai rendszeréből szolgáltatja.

Kizáró kulcsszavak

A kizáró kulcsszavak használatával megakadályozható, hogy olyan esetekben is megjelenjen egy hirdetés, amely például tagadja a szolgáltatás, termék létét, hibásnak írja le, vagy más szövegkörnyezetben. Ezáltal nem jön létre a hirdetés és nem lesznek véletlen kattintások, nem fogy ilyenkor a pénz.

Hirdetések beállításai

A hirdetés lesz az, amelyik akár a számítógép böngészőjében, akár az okos eszközön megjelenik és kattintásra ingerli a felhasználót. Meg kell adni az alábbi adatokat:

  • Egy URL - ide érkezik kattintás után a felhasználó

  • Egy kiemelt sor szövege (vastagítva, linkként jelenik meg). A szöveget két sorban adhatjuk meg és megjelenéskor a két szöveget kötőjel választja el.

  • Egy útvonal információ, amelynek alapja a megadott domain név és hozzátehetjük az aktuális útvonalat (pl: www.fzolee.hu => www.fzolee.hu/fw2/adwords )

  • Egy magyarázó szöveg, amellyel plusz információt adhatunk a látogatónak

Beállítás közben a hirdetés beállítási felülete megmutatja nekünk hogyan fog kinézni a hirdetésünk asztali gépen és mobil eszközön.