A projekt módszer olyan oktatási stratégia, amely a tanulók aktív részvételére, önállóságára és a "tanulás tanulása" elvére épít.
A módszer lényege, hogy a hagyományos, tantárgyakhoz kötött oktatás helyett a valós életből vett problémák megoldásán keresztül szereznek tudást és fejlesztenek képességeket (kompetenciákat). A projekt nem egy konkrét anyagrész elsajátításáról szól, hanem egy konkrét kézzelfogható eredmény létrehozásáról.
A projektmódszer előnyei
- A projekt módszer nem csodaszer, de jól kiegészíti a hagyományos oktatási formákat.
- A projekt demokratizálja a hagyományos tanár-diák viszonyrendszert.
- Teret biztosít az eltérő érdeklődésű, tudású, képességű résztvevők fejlődésének
- Motiválja a tanulókat, mivel olyan a téma, ami érdekli őket.
- A kézzelfogható eredmény sikerélményt nyújt
- A hagyományos frontális módszer 10% körüli hatékonyságát messze felülmúlja!
- A közös munka felkészít a valós életre is, mivel a résztvevők függnek egymástól és együtt kell működniük.
A projektmódszer hátrányai
- Nem mindenki tanul meg mindent, de ez más módszereknél is így van, sőt...
- Az előkészületek, szervezési feladatok hosszadalmasak, bonyolultak lehetnek
- A projekt előkészítése sokáig tarthat.
- Interdiszciplináris, tehát összemoshatja a tantárgyi határokat.
- Nem feltétlenül illeszthető be az iskola 45 perceibe - kis káosz!
- Egyes résztvevők kivonhatják magukat belőle (lógnak).
- Értékelni itt is kell, de hogyan? Hagyományos módszerek nem alkalmazhatók.
Főbb jellemzői
- Tanulóközpontú: A módszer a tanulók érdeklődésére, szükségleteire és aktív közreműködésére épít.
- Problémacentrikus megközelítés: A feladatok valós, gyakorlati problémákból indulnak ki, nem pedig a tananyagból.
- Tantárgyak közötti átjárhatóság: A projekt módszer nem korlátozódik egy-egy tantárgy keretei közé, hanem több területet is integrál.
- Készségfejlesztés: A hangsúly a kommunikációs készségek, az együttműködés és az önállóság fejlesztésén van.
- Rugalmasság: Felborítja a hagyományos időbeosztást és a zárt oktatási sémákat.
- Tanár-diák szerepek: A tanár nem a tudás átadója, hanem a segítő, az útmutató, a diákok pedig aktív szereplők.
- Didaktikai hármas alapelv: Ha sikeresen működik, érvényesül az átélés – ismeretszerzés – megértés.
A projekt lehet
- Eredmény alapú - ekkor az elkészült produktum lesz a projekt eredménye
- Folyamat alapú - ekkor a cél eléréséhez vezető út végigjárása az eredmény
- Vegyes projekt - a fenti kettő keveréke
A projekt megvalósításának lépései
Az alábbiakban azt tételezem fel, hogy Te kedves olvasó vezényled le a projektet, azaz Te leszel a projektfelelős.
- Tervezés: A projekt céljainak meghatározása és a feladatok kidolgozása.
- Kiválasztod a résztvevők körét, esetleg ez adottság (pl. egy létező tanulócsoport)
- Kiválasztod a projekt céljait -
- A cél kiválasztásához figyelembe veszed a résztvevők képességeit.
- Meghatározod a produktumot (elvégezhető legyen időben és a résztvevők számára is)
- Meghatározod a rész célokat és a hozzájuk tartozó részfeladatokat
- A főbb részfeladatok meghatározása után az egyes részfeladatokat további részekre bontod - ésszerű részletezésig (top-down módszer).
- Ha szükséges, akkor felkérsz kollégát a részvételre. Megosztjátok azt, hogy ki miben vesz részt - segít, felügyel, ellenőriz.
- Szervezés: Az erőforrások összegyűjtése és a munkafolyamatok megszervezése.
- Ha nagy a tanulócsoport, akkor kisebb részekre bontod és figyelembe veszed a tanulók jelenlegi képességeit, hogy a projekt vagy projektek sikeresek legyenek.
- Kiválasztod a projektvezetőt a résztvevők közül.
- Meghatározod a szükséges időt.
- Meghatározod a szükséges anyagigényt, ha van ilyen (írószer, számítógép, szükséges szerszámok, stb...)
- Meghatározod a szükséges helyszíneket (Egyes feladatok home office-ban is végezhetők, másokat műhelyben kell végezni). Szükséges egy olyan helyiség, amelyben a résztvevők összegyűlhetnek.
- Meghatározod a mérföldköveket ( Olyan állapotok, amikor a továbbhaladás feltétele az előtte lévő feladatok megoldása - pl. el kell sajátítani bizonyos műveleteket, megszerezni tudást..
- Kivitelezés: A projekt tényleges megvalósítása, a tudás megszerzése és a készségek fejlesztése.
- Figyelsz az időtényezőre, a mérföldköveket időben el kell érni
- Figyelsz az egyes részfeladatok előrehaladására é segítesz, ahol szükséges. A résztvevők segíthetnek egymásnak bármikor.
- Biztosítod a feltételrendszert - anyagokat, szerszámokat, eszközöket, időt, helységet.
- Szükség esetén átadod az adott részfeladat elvégzéséhez szükséges (lehetőleg gyakorlati és nem elméleti) tudást. Hatékony lesz, mert a résztvevőnek szüksége lesz rá.
- Az egyes részfeladatok lehetőleg árhuzamosan haladjanak és a mérföldkövekhez szükséges eredmények egyszerre legyenek készen.
- Az egyes munkafolyamatokat folyamatosan dokumentálni kell a szükséges mértékig (kép, hang, szöveg, videó)
- Célszerű a prezentálás miatt folyamatosan valakinek egy prezentáció vázlatot készíteni!
- Értékelés: Az elért eredmények felülvizsgálata és a tanultak értékelése.
- A projekt résztvevői bemutatják (előadják, prezentálják) a projekt végigvitelét minél nagyobb fórum előtt!
- Az egyes részfeladatok elvégzésének bemutatása
- A résztvevők önreflexiót alkalmaznak (bemutatják, hogy mit csináltak jól és mit rontottak el)
- A célok menet közbeni esetleges megváltozása és annak okai.
- Mi az, amit a résztvevők megtanultak a projektből
- A továbbfejlesztés lehetőségének meghatározása
- A projekt felelőse meghatározza, hogy mi az, ami megvalósult, milyen minőségben, mi az ami nem.
- Ha nagyobb plénum előtt zajlik a prezentáció, akkor a nézők is hozzászólhatnak, értékelhetnek.
- A projekt során osztályzat is adható, de annak tükröznie kell egyrészt a feladatok elvégzésének minőségét, határidejét személyenként és a csoport munkáját is érdemes figyelembe venni.
- A projekt résztvevői bemutatják (előadják, prezentálják) a projekt végigvitelét minél nagyobb fórum előtt!
Irodalmak
- https://folyoiratok.oh.gov.hu/sites/default/files/article_attachments/upsz_2009_11_08.pdf
- https://www.srpszkk.hu/tamop412b/projektpedagogia/2_a_projekt.html
- https://skoll.hu/projektpedagogia/
- https://www.tani-tani.info/a_projektmodszer_es_a_nyitott_oktatas