Projekt módszer

Projektmódszer

A projekt módszer olyan oktatási stratégia, amely a tanulók aktív részvételére, önállóságára és a "tanulás tanulása" elvére épít.

A módszer lényege, hogy a hagyományos, tantárgyakhoz kötött oktatás helyett a valós életből vett problémák megoldásán keresztül szereznek tudást és fejlesztenek képességeket (kompetenciákat). A projekt nem egy konkrét anyagrész elsajátításáról szól, hanem egy konkrét kézzelfogható eredmény létrehozásáról.

A projektmódszer előnyei

  • A projekt módszer nem csodaszer, de jól kiegészíti a hagyományos oktatási formákat.
  • A projekt demokratizálja a hagyományos tanár-diák viszonyrendszert.
  • Teret biztosít az eltérő érdeklődésű, tudású, képességű résztvevők fejlődésének
  • Motiválja a tanulókat, mivel olyan a téma, ami érdekli őket.
  • A kézzelfogható eredmény sikerélményt nyújt
  • A hagyományos frontális módszer 10% körüli hatékonyságát messze felülmúlja!
  • A közös munka felkészít a valós életre is, mivel a résztvevők függnek egymástól és együtt kell működniük.

A projektmódszer hátrányai

  • Nem mindenki tanul meg mindent, de ez más módszereknél is így van, sőt...
  • Az előkészületek, szervezési feladatok hosszadalmasak, bonyolultak lehetnek
  • A projekt előkészítése sokáig tarthat.
  • Interdiszciplináris, tehát összemoshatja a tantárgyi határokat.
  • Nem feltétlenül illeszthető be az iskola 45 perceibe - kis káosz!
  • Egyes résztvevők kivonhatják magukat belőle (lógnak).
  • Értékelni itt is kell, de hogyan? Hagyományos módszerek nem alkalmazhatók.

Főbb jellemzői

  • Tanulóközpontú: A módszer a tanulók érdeklődésére, szükségleteire és aktív közreműködésére épít.
  • Problémacentrikus megközelítés: A feladatok valós, gyakorlati problémákból indulnak ki, nem pedig a tananyagból.
  • Tantárgyak közötti átjárhatóság: A projekt módszer nem korlátozódik egy-egy tantárgy keretei közé, hanem több területet is integrál.
  • Készségfejlesztés: A hangsúly a kommunikációs készségek, az együttműködés és az önállóság fejlesztésén van.
  • Rugalmasság: Felborítja a hagyományos időbeosztást és a zárt oktatási sémákat.
  • Tanár-diák szerepek: A tanár nem a tudás átadója, hanem a segítő, az útmutató, a diákok pedig aktív szereplők.
  • Didaktikai hármas alapelv: Ha sikeresen működik, érvényesül az átélés – ismeretszerzés – megértés.

A projekt lehet

  • Eredmény alapú - ekkor az elkészült produktum lesz a projekt eredménye
  • Folyamat alapú - ekkor a cél eléréséhez vezető út végigjárása az eredmény
  • Vegyes projekt - a fenti kettő keveréke

A projekt megvalósításának lépései

Az alábbiakban azt tételezem fel, hogy Te kedves olvasó vezényled le a projektet, azaz Te leszel a projektfelelős.

  • Tervezés: A projekt céljainak meghatározása és a feladatok kidolgozása.
    • Kiválasztod a résztvevők körét, esetleg ez adottság (pl. egy létező tanulócsoport)
    • Kiválasztod a projekt céljait -
      • A cél kiválasztásához figyelembe veszed a résztvevők képességeit.
      • Meghatározod a produktumot (elvégezhető legyen időben és a résztvevők számára is)
    • Meghatározod a rész célokat és a hozzájuk tartozó részfeladatokat
    • A főbb részfeladatok meghatározása után az egyes részfeladatokat további részekre bontod - ésszerű részletezésig (top-down módszer).
    • Ha szükséges, akkor felkérsz kollégát a részvételre. Megosztjátok azt, hogy ki miben vesz részt - segít, felügyel, ellenőriz.
  • Szervezés: Az erőforrások összegyűjtése és a munkafolyamatok megszervezése.
    • Ha nagy a tanulócsoport, akkor kisebb részekre bontod és figyelembe veszed a tanulók jelenlegi képességeit, hogy a projekt vagy projektek sikeresek legyenek.
    • Kiválasztod a projektvezetőt a résztvevők közül.
    • Meghatározod a szükséges időt.
    • Meghatározod a szükséges anyagigényt, ha van ilyen (írószer, számítógép, szükséges szerszámok, stb...)
    • Meghatározod a szükséges helyszíneket (Egyes feladatok home office-ban is végezhetők, másokat műhelyben kell végezni). Szükséges egy olyan helyiség, amelyben a résztvevők összegyűlhetnek.
    • Meghatározod a mérföldköveket ( Olyan állapotok, amikor a továbbhaladás feltétele az előtte lévő feladatok megoldása - pl. el kell sajátítani bizonyos műveleteket, megszerezni tudást..
  • Kivitelezés: A projekt tényleges megvalósítása, a tudás megszerzése és a készségek fejlesztése.
    • Figyelsz az időtényezőre, a mérföldköveket időben el kell érni
    • Figyelsz az egyes részfeladatok előrehaladására é segítesz, ahol szükséges. A résztvevők segíthetnek egymásnak bármikor.
    • Biztosítod a feltételrendszert - anyagokat, szerszámokat, eszközöket, időt, helységet.
    • Szükség esetén átadod az adott részfeladat elvégzéséhez szükséges (lehetőleg gyakorlati és nem elméleti) tudást. Hatékony lesz, mert a résztvevőnek szüksége lesz rá.
    • Az egyes részfeladatok lehetőleg árhuzamosan haladjanak és a mérföldkövekhez szükséges eredmények egyszerre legyenek készen.
    • Az egyes munkafolyamatokat folyamatosan dokumentálni kell a szükséges mértékig (kép, hang, szöveg, videó)
    • Célszerű a prezentálás miatt folyamatosan valakinek egy prezentáció vázlatot készíteni!
  • Értékelés: Az elért eredmények felülvizsgálata és a tanultak értékelése.
    • A projekt résztvevői bemutatják (előadják, prezentálják) a projekt végigvitelét minél nagyobb fórum előtt!
      • Az egyes részfeladatok elvégzésének bemutatása
      • A résztvevők önreflexiót alkalmaznak (bemutatják, hogy mit csináltak jól és mit rontottak el)
      • A célok menet közbeni esetleges megváltozása és annak okai.
      • Mi az, amit a résztvevők megtanultak a projektből
      • A továbbfejlesztés lehetőségének meghatározása
    • A projekt felelőse meghatározza, hogy mi az, ami megvalósult, milyen minőségben, mi az ami nem.
    • Ha nagyobb plénum előtt zajlik a prezentáció, akkor a nézők is hozzászólhatnak, értékelhetnek.
    • A projekt során osztályzat is adható, de annak tükröznie kell egyrészt a feladatok elvégzésének minőségét, határidejét személyenként és a csoport munkáját is érdemes figyelembe venni.

Irodalmak

 

Tags